Voorkom telefonische oplichting

Iedereen kan te maken krijgen met pogingen tot telefonische oplichting. Fraudeurs vinden continu slimme manieren om mensen om de tuin te leiden en om geld afhandig te maken. Wil je dat ze bij jou zo min mogelijk kans maken? Op deze pagina leer je verschillende soorten oplichting te herkennen. Zo zorg je ervoor dat jij er niet in trapt.

  • WhatsApp-fraude
  • Wangiri: terugbelfraude
  • Simswapfraude
  • Telefonische spoofing
  • Internationale sms-fraude
  • Veilig Mijn Simpel gebruiken

  • WhatsApp fraude

    WhatsApp fraude is een veelvoorkomende variant van telefonische oplichting. Wat er gebeurt? Iemand die zich voordoet als een bekende start een gesprek met je op WhatsApp. Waar het altijd op neerkomt is dat diegene snel geld nodig hebt. Trap daar niet in.

    WhatsApp fraude gebeurt het vaakst met een voor jou onbekend telefoonnummer. De afzender doet zich voor als bijvoorbeeld je zoon of dochter en zegt een nieuw nummer te hebben. Maar let op: het kan ook via het bestaande telefoonnummer van diegene gebeuren. In dat geval heeft een crimineel het WhatsApp overgenomen.

    Ons advies: zorg dat je degene die om geld vraagt in persoon ziet. Ga niet videobellen, want ook op die manier kan je om de tuin worden geleid.

    Voorkomen dat je WhatsApp account wordt gehackt

    Je las het net al even: criminelen kunnen WhatsApp accounts hacken. Ze krijgen dan toegang tot je WhatsApp profiel en sturen dan vanuit jouw naam berichtjes. Dat wil je natuurlijk niet. Gelukkig kun je dit met een paar maatregelen voorkomen.

    Tweestapsverificatie instellen op WhatsApp

    Met tweestapsverificatie moet je een extra code invullen, voordat je toegang kunt krijgen tot je WhatsApp account. Het instellen is zo gebeurd:

    • Open WhatsApp
    • Ga naar het instellingenmenu van de app.
    • Klik op ‘Verificatie in twee stappen’.
    • Klik op ‘Schakel in’.
    • Stel nu een zescijferige code in die alleen jij kan weten. Ga dus niet voor een code als 000000.
    • Voer ter bevestiging de code nog een keer in.
    • Je WhatsApp account is nu beveiligd met tweestapsverificatie.

    Ook handig om te doen

    Met het instellen van tweestapsverificatie is je WhatsApp account al heel goed beveiligd. Je kunt nog een paar extra dingen doen ter bescherming van je account:

    • Deel je code voor tweestapsverificatie en activatiecodes nooit met anderen.
    • Zet de beveiligingsmeldingen van WhatsApp aan. Je ziet het dan als een contact een nieuwe telefoon is gaan gebruiken.

    Wangiri: terugbelfraude

    Ook wangirifraude komt vaak voor. ‘Wangiri’ is Japans voor ‘één keer overgaan en stoppen’. Wat er gebeurt? Een onbekend, vaak buitenlands, telefoonnummer belt je. Nadat het een paar keer overgaat, wordt er weer opgehangen.

    Wat de oplichters hopen? Dat je terugbelt. Je belt dan, zonder dat je het doorhebt, een duur servicenummer. Hoe langer je aan de lijn blijft, hoe meer de oplichters verdienen. Dit doen ze door bijvoorbeeld een bandje van een beltoon te blijven afspelen.

    Ons advies: bel onbekende buitenlandse nummers nooit terug en blokkeer het telefoonnummer. Op deze pagina lees je meer over wangiri en het herkennen ervan.

    Simswapfraude

    Bij simswapfraude zet een crimineel je telefoonnummer over op een andere simkaart. Zonder dat je het doorhebt. Dit doet hij door zich bij je provider als jou voor te doen. Vervolgens wordt jouw simkaart geblokkeerd en heb je geen verbinding meer met het mobiele netwerk. Je kunt dan niet meer bellen, sms’en en mobiel internetten.

    Wat dit betekent? Iemand anders kan bijvoorbeeld op je kosten bellen, sms’en en internetten. Maar er is nog een ander probleem. Heb je met accounts ingesteld dat je toegang daartoe kunt herstellen met je telefoonnummer? Of heb je accounts beveiligd met tweestapsverificatie per sms? Dan kan de crimineel daar toegang tot krijgen.

    Ons advies: deel zo min mogelijk persoonlijke gegevens op het internet. En al helemaal niet het documentnummer van je paspoort, ID-kaart of rijbewijs. En zeker niet je BSN-nummer. Gebruik voor elk account een ander wachtwoord en sla deze op in een wachtwoordmanager op je eigen telefoon. Je komt hier meer te weten over simswapfraude.

    Telefonische spoofing

    Spoofing betekent fopperij. Dit is een vorm van oplichting die onder andere telefonisch, per e-mail of via sms kan plaatsvinden. Iemand doet zich daarbij voor als een voor jou bekend persoon, bedrijf of organisatie. Je krijgt bijvoorbeeld iemand aan de lijn die zich voordoet als medewerker van een bedrijf. Wat er dan gebeurt? Een babbeltruc. Om je over te halen persoonlijke gegevens te delen. Zoals bankgegevens of wachtwoorden. Of om geld over te maken naar een bankrekening.

    Dit soort gesprekken zijn lastig om van echt te onderscheiden. Het kan zelfs zo zijn dat het telefoonnummer veel lijkt op het echte nummer van de instelling die je zogenaamd belt.

    Ons advies: neem altijd zelf eerst contact op met het bedrijf dat je claimt te contacten. Via de contactgegevens die je vindt op hun site. Zo kom je erachter of het verzoek echt van hun afkomstig is.

    Goed om te weten: Simpel stuurt nooit berichten die om inloggegevens, wachtwoorden of bankgegevens vragen.

    Beller ID-spoofing

    Bij Beller ID-spoofing lijkt het alsof het ene telefoonnummer je belt. Ondertussen word je door iemand anders gebeld. Op deze manier wordt een telefoonnummer misbruikt. Je wordt dan ‘teruggebeld’ door mensen die je zelf helemaal nooit hebt gebeld.

    Ons advies: vraag een nieuw telefoonnummer aan als je telefoonnummer misbruikt wordt door oplichters. Dit kost € 15.

    Internationale sms-fraude

    Met deze vorm van sms-fraude stuurt je telefoon allemaal sms’jes naar het buitenland. Zonder dat je dit doorhebt. Het resultaat? Een hoge telefoonrekening. Dit gebeurt door malafide apps die op je telefoon zijn geïnstalleerd zonder dat je dit misschien doorhebt.

    Ons advies: download alleen apps uit de Google Play Store of Apple App Store. Deze apps worden vooraf uitgebreid onderzocht door Google en Apple. Zo voorkom je dat een malafide app sms’t zonder dat je het doorhebt.

    Extra tip: stel het Simpel Plafond in! Daarmee heb je controle over je kosten. Vooraf geef je aan hoe hoog je telefoonrekening maximaal mag zijn per maand. Je kunt niet meer kosten maken dan je instelt in het Simpel Plafond. Een goede manier om deze vorm van sms-fraude tegen te gaan.

    Veilig Mijn Simpel gebruiken

    Mijn Simpel is een beveiligde omgeving, waarvoor je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig hebt. Het is belangrijk dat je je wachtwoord van Mijn Simpel geheim houdt. We adviseren je om verschillende wachtwoorden voor verschillende diensten en apps te kiezen. Wijzig al je wachtwoorden regelmatig en kies een sterk en uniek wachtwoord voor je e-mail.

    Hoe verander je je gebruikersnaam en/of wachtwoord bij Simpel?

    In Mijn Simpel kun je onder ‘Mijn gegevens’ je gebruikersnaam en wachtwoord wijzigen. Ben je je gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten? Ga dan naar Mijn Simpel. Klik op de link ‘Inloggegevens vergeten?’. Met je e-mailadres en mobiele nummer kun je deze gegevens opnieuw opvragen. Je ontvangt dan per e-mail een link naar een pagina met je gebruikersnaam en de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord in te stellen.